يكشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
    پربازديدها
    پربحث ترین ها
    پربحث ترين ها
    اقدام عملی وارونه دولت در اقتصاد مقاومتی
    ثامن : به خاطر خروج پتروشیمی ها و پالایشگاه های کشور از مدار تولید بنزین، روند واردات بنزین همچنان در حال افزایش است و در ابتدای سال 95 که سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل نامگذاری شده افزایش 50درصدی نیز به خود گرفته است.

    به گزارش سایت خبری ثامن؛سال 88 طرح تحریم بنزین ایران در شرایطی کلید خورد که چشم انداز آن برای غرب، فلج کردن اقتصاد ایران بود .

    رئیس جمهور وقت با مطرح شدن بحث احتمال تحریم ایران در حوزه واردات بنزین در شهریور ماه ۸۸ در مراسم معارفه وزیر نفت دولت دهم گفت: دشمنان در طول این ۳۰ سال پس از پیروزی انقلاب برای نفت ما خط و نشان‌های زیادی کشیده‌اند و هر بار نیروهای انقلابی صنعت نفت ما توی دهن آن‌ها زده‌اند، این اتفاق بار‌ها رخ داده و اکنون آن‌ها بحث تحریم بنزین را مطرح می‌کنند که این امر نشدنی است.

    طرح تحریم بنزین ایران در شرایطی کلید خورد که کشورمان از مدت‌ها پیش برنامه‌های بیشماری را برای کاهش وابستگی به بنزین وارداتی در دستور کار داشت اما رئیس جمهور سابق به این کار جهشی تاریخی داد و طرحی را اجرایی کرد که همه را در انقلاب بنزینی جمهوری اسلامی ایران شگفت زده کرد.

    از اواخر مرداد ماه ۸۹ که طرح ضربتی تولید بنزین در صنعت نفت آغاز شد، چندین میلیون لیتر بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی تولید شده که برای انتقال آن‌ها به پالایشگاه‌های آبادان، شیراز، بندرعباس، بندر صادراتی ماهشهر و سایر پالایشگاه‌های کشور در مجموع ۸۸۰ دستگاه تانکر جاده‌پیما، چند فروند کشتی و مخزن دارهای راه‌آهن به کار گرفته شد و همچنین در کوتاه‌ترین زمان ممکن ۱۵ کیلومتر خطوط لوله جدید احداث شد.

    اجرایی شدن طرح تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی امیرکبیر، نوری، بندرامام، جم، بوعلی سینا و اراک که نه تنها توانست نیاز داخل را تامین کند، بلکه توانست امکان صادرات بنزین را نیز برای کشور فراهم آورد.

    با گذشت چندین روز از اعلام خبر خودکفایی تولید بنزین در ایران و صدور اولین محموله بنزین تولیدی ایران، رسانه‌های غربی علیرغم طرح ادعاهایی سطحی از جمله موقتی بودن این خودکفایی، ناچار به قبول کردن ناکارآمدی تحریم‌ها علیه ایران شدند.

    زمانی که خبر خودکفایی کامل ایران در تولید بنزین بر روی سایت ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفت عملا رسانه‌های خارجی با شک مواجه شدند و و مثل همیشه سعی در تصنعی نشان دادن این حرکت عظیم داشتند و در اخبار خود بااستناد به کار‌شناسان اقتصادی، این دستاورد را دراین مدت کوتاه غیر قابل باور می‌خواندند و می‌گفتند که این اقدام امکان پذیر نیست اما حقیقت این بود که این اتفاق بزرگ در ایران رخ داده بود.

    بعد از تغییر دولت و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید معصومه ابتکار بانوی پر حاشیه بر مسند سازمان محیط زیست تکیه زد و علت آلودگی هوا را بنزین داخلی دانست این مسئله با سیاسی کاری روی خروجی برخی رسانه ها قرار گرفت و خود کفایی تولید بنزین در داخل کشور را زیر سوال برد در حالی که بسیاری کارشناسان این مسئله که بنزین داخلی آلود است را رد کردند.

    این سیاسی کاری ها تا جایی پیش رفت که واردات مجدد بنزین از خارج مطرح  شد مسئله ای که با استقبال وزارت نفت مواجه شد و دوباره کشور از نظر بنزین از خود کفایی خارج و در دور وابستگی قرار گرفت دقیقا عکس آنچه در اقتصاد مقاومتی مطرح شده بود.

    بیش از دوسال است که مسئله آلودگی هوا با بنزین داخلی مطرح و بنزین خارجی وارد می شود اما آلودگی هوا نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه تشدید هم شد که این موضوع نشان از این است که  انچه با توسل به آن بنزین داخلی را زیر سوال می برند بهانه ای بیش برای وابسته کردن مجدد کشور نبوده است زیرا تا کنون هیچ آزامایش علمی و سند و مدرکی محکمی بر آلوده بودن بنزین داخلی ارائه نشده است.

    دربحث بنزین ، درکشور یک سیاست معکوس و در جهت تخریب اقتصاد مقاومتی اتفاق افتاد درسال 93سازمان محیط زیست گزارشی  مبنی بر اینکه بخش عمد آلودگی هوا در تهران مربوط به بنزین داخلی تولیدشده  در پتروشیمی ها است منتشر کرد گزارشی که به اعتقاد مدافعان تولید بنزین در پتروشیمی ها غیر کارشناسی و سیاسی بود.

     

    بر مبنای همین گزارش سیاست واردات بنزین در دستورکار قرار گرفت و تولید بنزین در  پتروشیمی ها و پالایشگاه های کشور را از مدار خارج کرد.

     

    به خاطر خروج پتروشیمی ها و پالایشگاه های کشور از مدار تولید بنزین، روند واردات بنزین همچنان در حال افزایش است و در ابتدای سال 95 که سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل نامگذاری شد افزایش 50درصدی نیز به خود گرفته است.

    مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در آخرین نشست خبری خود در اسفند سال 94 اعلام کرد در تمامی فرآورده‌های نفتی به‌جز بنزین مازاد بر میزان مصرف، تولید داریم و این تولید مازاد را به بخش صادرات اختصاص داده ایم.

    سجادی تصریح می کند در سال 94 به‌طور متوسط روزانه 70.6 میلیون لیتر مصرف بنزین در کشور داشتیم که از این رقم به‌طور متوسط 9 میلیون لیتر در روز را وارد کرده‌ایم؛

     در حالی که میزان متوسط واردات روزانه بنزین در سال 93 حدود 4.5 میلیون لیتر بوده است.

    پیش از این وزیر نفت و برخی از مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی اعلام کرده بودند با وارد شدن یک ردیف از پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید بنزین در کشور حدود 12 میلیون لیتر اضافه می شود و دیگر نیازی به واردات نخواهد بود.

    حجم واردات بنزین در فروردین ماه سال 95 از حدود 9 میلیون لیتر در سال 94 به 15 میلیون لیتر رسیده است که نشان از رشد 50 درصدی واردات این فراورده پرمصرف می‌دهد.

    برچسب ها : بنزین،اقتصاد مقاومتی،خوکفایی بنزین
    *نام و نام خانوادگي :

    پست الکترونيکي :

    *مطلب :
    ۱) نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
    ۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
    ۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
    ۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .